Ida Håkansson

Kulturpoäng

Publicerad 2015-02-11 15:31:28 i Allmänt,

Godmorgon!

Eller ja, för mig är det morgon i alla fall. Har sovit nästan hela natten idag och det har varit såå skönt. Jag orkade tyvärr inte blogga igår för vi gjorde så himla mycket och kom hem väldigt sent, men nu har jag nya krafter haha.

Vi började dagen med att besöka Frihetsgudinnan ute på ön där hon finns. Det är väl en sån sak som man måste göra när man är här och det var rätt coolt. Hon var lika stor som jag hade föreställt mig typ men skillnaden var väl att utsikten var helt underbar. Man såg in över hela Manhattan, sjukt häftigt. Sedan tog vi i alla fall nästa båt och åkte till Ellis Island och den visste jag inte att den fanns innan, haha. Så jag har gått på 2 museum och lärt mig enormt mycket. Både i frihetgudinnan och på Ellis Island där dom tog emot invandrare för flera hundra år sedan.

När vi var klara med öarna så tog vi båten tillbaka. Vädret var helt fantastiskt så vi satte oss uppe på taket och kollade och tog massa bilder. Man kan verkligen inte förklara hur fint det var man måste uppleva det själv för att förstå. Men men, vi vandrade i alla fall vidare till Chinatown där precis allt var på kinesiska. Det var massa sånna där gatustånd överallt och det kändes som att man hade kommit till Kina. Vi gick vara igenom där i princip men det var häftigt. I utkanten av Chinatown låg en HD affär som pappa ville till så vi gick dit och när vi kom ut så var det mörkt ute haha.

Vi gick runt massor och skulle gått till en annan affär men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Vi gick istället in i Little Italy där allt istället var på italienska och helt plötsligt kändes det som att man var i Italien. Det var verkligen enorma kulturändringar igår. Från turistställe till Kina, till Italien och sen det coolaste av allt. I alla fall så åt vi italiensk mat på en restaurang där. Jag åt pizza och pappa lasange och det var helt sjukt gott. Restaurangen hette Sal's Little Italy så besök den om ni någonsin kommer hit!

Vi avslutade dagen med att ta tunnelbanan över till Brooklyn och upplevde utsikten över Manhattan och Brooklyn Bridge på kvällen. Detta var som ni säkert vet min dröm så jag satte på låten State of Mind och började på riktigt gråta. Det var helt underbart och jag har verkligen aldrig känt så innan. En dröm som gick i uppfyllelse.

Men nu måste jag göra mig ordning, hoppas ni har det bra!




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

Hej! Mitt namn är Ida Håkansson och är 15 år. Detta är min blogg där jag skriver om min vardag och olika åsikter. Jag är en aktiv tjej som gillar att prova på nya saker och träffa nya människor. På fritiden umgås jag med vänner och tränar både konståkning, på gym och har precis börjat köra cross. Musiken är även en stor del av mitt liv och jag spelar piano, saxofon och sjunger. Vid funderingar kring min blogg släng gärna iväg en kommentar eller mejla mig på [email protected] Välkommen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela